~ the smell of fresh baked bread ~

 
Det är inte ofta jag bakar bröd, men nu var det så att köpesbrödet var slut och istället för att be mamma
att åka och köpa bröd bad hon mig att baka, så hon fick åka och köpa jäst och diverse mjölsorter istället.
Den här gången blev det brytbröd, som man kan variera i oändliga smaker. Receptet är lånat någonstans
någon gång i tiden, helt glömt bort vart.
 
Grahamsbrytbröd ca 12 st
 
250 g vatten (kallt)
25 g jäst
25 g smör (rumsvarmt)
3 g salt
12 g strösocker
20 g ljus sirap
240 g grahamsmjöl
120 g vetemjöl
Fullkornshavregryn till garnering
 
Lös upp jästen i vattnet, tillsätt därefter alla resterande ingridenser. Ifall degen är för kletig tillsätt mer vetemjöl,
lite i taget. Arbeta degen för hand eller i maskin tills den känns elastisk. Låt degen jäsa 40 min under bakduk
i rumstemperatur. Smöra under tiden en långpanna, 20x30cm, och bröa med grahamsmjöl. Stjälp upp degen
direkt i formen och tryck ut den så den täcker hela botten och är jämt fördelat, skär därefter degen med kniv
tills du har 12 bitar (det blir lättare att bryta brödet). Pensla med vatten och strö över fullkornshavregrynen. Låt
jäsa 30 min och därefter grädda i 220°C tills brödet har en innertemperatur på 96°. Låt svalna och njut!
 



Kommentera mitt inlägg här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

kom ihåg mig


RSS 2.0