~ you're never too old, take a cinnamon bun ~

Kanelbullens dag var det ju i fredags, jag bakade bullar som bara den till mammas och pappas jobb, man
blir så glad när andra uppskattar det man gjort! Receptet jag använder mig utav är det som finns i boken
Bonniers Kokbok, enda skillnaden jag gör är att smöret är rumstemperererat, mjölken är kylskåpskall och
degen jäses i kylskåpet några timmar längre. Blir en mycket godare och saftigare bulle!
 
Vetedeg:
 
150g rumstempererat smör
1 msk kardemummakärnor (stött)
5 dl kall mjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
50g jäst
840-900g vetemjöl
ägg till pensling samt pärlsocker
 
Smula jästen i en bunke och häll över mjölken, blanda väl. Häll resterande ingredienser i bunken och blanda,
antingen i köksassistent eller för hand. Men se till så gluten bildas, blanda hellre för längre. Låt vila i kylskåpet
i några timmar, kan ligga där i upp till 24 timmar bara bunken är täckt med plastfolie. Om man vill baka av
dem direkt går det att ha degen i rumstemperatur också, då i 45 min. 
 
Remons:
 
500g socker
500g smör
40g kanel (går att minska, jag tycker om kanel!)
 
Blanda socker och smör i en köksassistent eller med elvisp tills det är vitt och pösigt. Tillsätt därefter kanel
efter smak.
 
Bullar:
Kavla upp degen, bred på remonsen och forma till valfria bullar. Jäs 30 min eller alternativt över natten (täckt
med plastfolie) och grädda ca 8 min i 250°C. Ät direkt tillsammans med ett glas mjölk!
 



Kommentera mitt inlägg här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

kom ihåg mig


RSS 2.0